Elever designer og bygger springvand

Grundforløb 2-elever fra uddannelserne glarmester, struktør, teknisk isolatør og tagdækker har den seneste uge arbejdet på et tværfagligt teknologiprojekt. Her har de i samarbejde designet og bygget et springvand, som fredag 5. maj blev vist frem for direktør Steffen Lund samt andre nysgerrige sjæle. 

Forskellige faglige kompetencer
Ideen med det tværfaglige projekt har fra været at samle eleverne på tværs af de fire uddannelser, der ligger placeret i Audebo (en afdeling under EUC Nordvestsjælland) og på den måde bruge elevernes forskellige faglige kompetencer. 

Springvandet består bl.a. af glas (glarmester), et fundament i beton (struktører), tagpap (tagdækker) samt et rør i midten (isolatører). På den måde er alle 4 uddannelser repræsenteret i springvandet.  

teknologi projekt

En ny måde at arbejde og lære på
Eleverne er vant til at arbejde på forskellige projekter, men det er første gang, de har arbejdet på et projekt, hvor de har været fagligt blandet og ikke nødvendigvis har arbejdet med deres eget fag. Sabina, der til daglig er ved at uddanne sig til tagdækker, har f.eks. prøvet kræfter med glarmesterfaget: 

”Jeg har været med til at lave skulpturen, så jeg har faktisk ikke haft noget med mit eget fag at gøre. Det har gjort det mere udfordrende. Det har været sjovt, at der har været byttet rundt på fagene.”  

Sabina tilføjer desuden, at projektet har givet et bedre indblik i, hvad de andre elever laver på deres uddannelser:

”Man ved jo, at de andre uddannelser også er her, men man ved ikke rigtig, hvad de laver. Så det har været spændende at komme rundt i de forskellige værksteder.”  

Teknologi projekt 1

På billedet ses de elever der har været med til at designe og bygge springvandet.