I uge 8 er 8. klasserne i regionen i fuld gang med at skrive deres praktiske projektopgaver. Eleverne har fået tildelt et overemne og en problemstilling med en række arbejdsspørgsmål, som de skal undersøge. I forbindelse med arbejdet med projektopgaven har vi på EUC Nordvestsjælland besøg af 60 elever fra Tølløse Skole og Vipperød Skole.

Eleverne er på besøg i vores forskellige værksteder, alt efter hvilket emne og erhverv de har valgt at beskæftige sig med.

Mange forskellige problemstillinger
Vi har haft 10 elever i malerafdelingen, hvor de fra mandag til onsdag har fået sparring fra vores dygtige faglærer Helle Hansen. Eleverne skal i forbindelse med deres opgavebesvarelse også lave et produkt, og det har de fået lov til at lave i malerafdelingen ved hjælp af maleteknikker -og teorier, de har lært af vores maler-faglærer.

En af eleverne, vi har snakket med i malerafdelingen, er Daniel fra 8.f på Vipperød Skole. Daniel skriver om bæredygtig energi og har lavet en prototype af et hus med solceller på taget ud af pap, og som han efterfølgende har malet.

Videre nede ad gangen er 19 elever på besøg på tømrerværkstedet, hvor de får hjælp til deres opgaver af faglærer Anders Petersen.

Kasse til nødhjælp
Her var Alberte og Nikoline fra 9.b fra Tølløse Skole i gang med at bygge en nødhjælpskasse af træ, som skal sendes til Afrika. De har om emnet “verden omkring os” og skriver i deres opgave om, hvordan man kan skabe større opmærksomhed om nødhjælpskasser til fattige i Afrika.

Ved siden af de to piger er Rebekka og Mod, også fra 9.b, i gang med at bygge værktøj ud af træ til deres værktøjskasse, som de også selv har bygget. Rebekka og Mod undersøger, hvordan livet som tømrer er, og hvordan man kan forhindre at blive nedslidt.

Rebekka fortæller:

Jeg har valgt at undersøge livet som tømrer og prøve kræfter med tømrerfaget, da jeg går i 9. og snart skal til at vælge uddannelse. Jeg kunne godt tænke mig at uddanne mig til tømrer, og derfor ville jeg prøve faget. Jeg fandt ud af, at det er et fysisk hårdt job, og man skal kunne lide at arbejde med sine hænder, stå meget op og være i gang hele tiden.

Lærer om de forskellige fag
Udover at få hjælp til deres opgaver bliver eleverne også klogere på, hvad de forskellige erhvervsuddannelser går ud på og indebærer. På den måde bliver eleverne også klogere på, hvad der interesserer dem, og hvad de kunne tænke sig at arbejde med i fremtiden.

Det samme gælder for de elever, der er på besøg på vores autoværksted. Her har Kevin og Mads fra Vipperød Skole lavet en vindmølle ud af metal til deres opgave om vindenergi, og de har selv skåret metallet ud i den rigtige størrelse og form. Derefter har de fået hjælp til at bukke metallet og svejse vingerne på vindmøllen i smedafdelingen.

På autoværkstedet var Josephine, Nomi og Nicole i fuld gang med at undersøge en motor, da de skriver om motorer og elmotorer.

Også gang i Business
Det er ikke kun de tekniske erhvervsuddannelser, der har haft besøg af 8. klasses-elever. Vi har nemlig også haft besøg af 14 elever i business-afdelingen, som alle skriver om, hvordan man kan starte en online virksomhed. Her har eleverne fået hjælp til at oprette en hjemmeside for deres webshop af uddannelsesleder Søren Rothmann. Eleverne har her bl.a. lært om, hvordan man designer en hjemmeside, og hvad man skal være opmærksom på, når man sætter en webshop op.

Det er forskellige virksomheder, eleverne er i gang med at etablere. Emilia fra 8.b på Tølløse Skole skriver om, hvordan man starter en online virksomhed indenfor tøjdesign, og hun har oprettet en hjemmeside for sin online tøj-virksomhed “Harmony.” Villas og Thor fra 8.a har samtidig lavet en hjemmeside for deres virksomhed Amino-bar, da de undersøger, hvordan man kan sælge proteinbarer online.

I køkkenet i Fårevejle
Også i vores afdeling i Fårevejle havde vi besøg af elever, som prøvede kræfter med madlavning i vores køkken sammen med vores faglærer Theis Lynge.

I vores køkken havde vi Roba fra 8e fra Vipperød Skole som har om kulturs påvirkning på mad, Ida og Vaishnavey fra samme klasse, som har om madkultur og Aistote fra Højby Skole som skriver om ernæringsrigtigt kost til personer, der træner meget.

Her prøvede eleverne kræfter med alt lige fra at lave hjemmelavet pasta til grønsagsfrikadeller og en sund og alternativ grød.