To elever fra EUX Business, Laura Jensen og Julia Gudme, tog tirsdag morgen afsted sammen med deres lærer Ivan Steffen Froggaard mod Aarhus. Pigerne har nemlig kvalificeret sig til finalen i EUXBizCup. Her skal de dyste om, hvem der har de bedste digitale og mest rentable ideer.

Finalen startede ud med en kort velkomst og en introduktion af dommerpanelet, som bestod af 4 dommere. Chef for Videnscenter i digital handel, Lars Henrik Larsen, Digital rådgiver Micky Weis, Claus Hingeberg manden bag virksomheden Aarhus Fishing Gear og Grethe  Overby underviser i Afsætning på Aalborg Handelsskole.

Derefter holdt Micky Weis et kort oplæg om at ”fejle.” Oplægget havde fokus på, hvordan man kan lærer fra sine fejl og bruge dem til at udvikle sig og opnå succes. Weis havde både eksempler fra kendte personer, der har fejlet, lært fra deres fejl og rejst sig, samt hvordan han har lært fra sine fejl, og kommet dertil hvor han er i dag.

Efter dette korte oplæg blev det tid til at høre de forskellige finalisters præsentationer. Det var BC Syd der lagde ud. De foreslog, at Aarhus Fishing Gear skulle satse på de tyske kunder for at øge dens omsætning, og derfor skulle virksomheden investere i at oversætte dens hjemmeside til tysk. Dernæst blev det vores elevers tur til at præsentere deres løsningsforslag.

EUC Nordvestsjællands tur

Julia og Laura skulle fremlægge kl. 11. De var velforberedte men samtidig også spændte. De havde lavet en utrolig flot præsentation med fokus på, hvordan Aarhus Fishing Gear kan øge dens omsætning ved at optimere dens SoMe-kanaler og lave ”how-to-videoer.” Efter gruppen havde fremlagt, fik de nogle spørgsmål fra dommerne. Gruppen blev bl.a. spurgt ind til den målgruppe de har valgt, og hvordan de vil bruge Facebook til at nå ud til den målgruppe. Spørgerunden gik godt, og eleverne kunne lettet vende tilbage til deres pladser.

Præsentationerne fortsatte. Her var der nogle der foreslå at virksomheden skulle opdatere dens hjemmeside og gøre den mere moderne, hvorimod en anden gruppe foreslog, at virksomheden satser på kvinder som en ny målgruppe og bruger influencers til at påvirke denne målgruppe.

Tid til at finde et vinderhold

Efter at alle grupper havde fremlagt og dommerpanelet havde spurgt opfølgende spørgsmål til gruppernes løsningsforslag, blev det tid til den endelig votering, hvor dommerpanelet skulle kåre dagens bedste og mest lønsomme løsningsforslag.

Mens dommerne voterede, fik eleverne og lærerne en rundvisning på Aarhus Rådhus. Efter rundvisningen blev dagens vinderhold kåret – og det var Skive College, der løb med sejren.

Alle hold fik overrakt et diplom og en masse ros for deres flotte indsats og arbejde.

Efter præmieoverrækkelsen  vendte vores elever tilbage mod Holbæk sammen med deres lærer.