På EUC Nordvestsjælland tænker underviserne hele tiden på nye og forskellige måder at aktivere eleverne på bag skærmen.

På elektrikeruddannelsen har eleverne bl.a. fået til opgave at lave en video i stedet for en fysisk fremlæggelse som afslutning på modul 1.4 ”Intelligente bygningsinstallationer og design af enkle brugerflade”.

Det var helt op til eleverne, hvordan deres video-fremlæggelse skulle være. To elektriker-elever, Kim Andersen og Jeppe Larsen, valgte at bruge Google Assistant i deres video, hvor Google-stemmen eksempelvis forklarede, hvad en IHC-kuffert kan, og så illustrerede drengene det praktisk.

Videoer til repetition og gennemgang

Faglærerne gør også brug af videoproduktion. El-faglærer Benjamin Jensen har lavet små repetitionsvideoer om fx Pythagoras’ læresætning i matematik, hvor han gennemgår og forklarer sætningen. Videoerne har Benjamin lagt op til sine elever, så de kan se eller gense dem, når de har behov for at få genopfrisket et emne.

På smedeuddannelsen bruger faglærerne også små videoer til fx at forklare eleverne, hvordan man bruger de digitale tegneprogrammer, som eleverne skal arbejde med i undervisningen. Her har smede-faglærer Svenn Thunøre bl.a. filmet sin skærm, mens han viser, hvordan man arbejder i dommy-modellering i tegneprogrammet Inventor Professional 2020 for at lave en piedestal. Derefter skulle eleverne selv tegne deres piedestal i programmet.

Der bygges på tømrer

På tømrerværkstedet bygger tømrer-faglærerne Anders Ejgard og Kenneth Blach ydervægskonstruktioner, og det byggeri filmer de med et GoPro-kamera. Eleverne ser videoerne og får forklaret forskellige teoretiske aspekter i forbindelse med at bygge vægkonstruktionerne, og derefter får de lov til at bygge deres egne konstruktioner derhjemme.

Uddannelseschef på EUC Nordvestsjælland Helle Pierri siger:
– Øvelse gør mester, og det må man sige gælder, når det kommer til fjernundervisningen på EUC Nordvestsjælland. Faglærerne er virkelig gode til at trække på de erfaringer, de har gjort sig i foråret, og det er virkelig fantastisk at se, hvordan de hele tiden formår at gøre undervisningen alsidig og aktivere eleverne, så deres undervisning bag skærmen ikke bliver ensformig.